Czy bank może żądać wynagrodzenia za korzystanie z kapitału?

22 czerwca 2023

Wyrok TSUE w sprawie o wynagrodzenie za korzystanie z kapitału.

W dniu 15 czerwca 2023 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) wydał wyrok w sprawie C-520/21 w którym rozstrzygnął, że Bankom nie przysługują roszczenia o wynagrodzenie za tak zwane korzystanie z kapitału, w sytuacji gdy umowa kredytowa zostanie uznana przez sąd za nieważną.

Powyższe orzeczenie posiada fundamentalne znaczenie dla toczących się przed polskimi sądami spraw frankowych.

TSUE wskazał bowiem, że w kontekście uznania umowy kredytu hipotecznego za nieważną w całości art. 6 ust. 1 i art. 7 ust. 1 dyrektywy Rady 93/13/EWG z dnia 5 kwietnia 1993 r. w sprawie nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich należy interpretować w ten sposób, że:

stoją one na przeszkodzie wykładni sądowej prawa krajowego, zgodnie z którą instytucja kredytowa ma prawo żądać od konsumenta rekompensaty wykraczającej poza zwrot kapitału wypłaconego z tytułu wykonania tej umowy oraz poza zapłatę ustawowych odsetek za zwłokę od dnia wezwania do zapłaty.

Powyższe orzeczenie przesądza zatem jednoznacznie o braku podstaw do żądania przez banki dodatkowych świadczeń/rekompensaty w postaci dodatkowego wynagrodzenia za korzystanie z kapitału.

Frankowicz może żądać dodatkowej rekompensaty przy nieważności umowy

Jeśli chodzi o uprawnienia konsumentów w razie uznania umowy kredytowej za nieważną to sytuacja wygląda zgoła odmiennie.

W wydanym wyroku Trybunał wskazał bowiem, że w kontekście uznania umowy kredytu hipotecznego za nieważną w całości art. 6 ust. 1 i art. 7 ust. 1 dyrektywy Rady 93/13/EWG z dnia 5 kwietnia 1993 r. w sprawie nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich należy interpretować w ten sposób, że:

nie stoją one na przeszkodzie wykładni sądowej prawa krajowego, zgodnie z którą konsument ma prawo żądać od instytucji kredytowej rekompensaty wykraczającej poza zwrot miesięcznych rat i kosztów zapłaconych z tytułu wykonania tej umowy oraz poza zapłatę ustawowych odsetek za zwłokę od dnia wezwania do zapłaty, pod warunkiem poszanowania celów dyrektywy 93/13 i zasady proporcjonalności.

Wobec tego konsumentowi mogą potencjalnie przysługiwać także dodatkowe świadczenia, wykraczające poza zwrot wpłaconych rat i kosztów kredytowych pod warunkiem jednak, że nie naruszają one celów dyrektywy oraz zasady proporcjonalności.

Od kiedy nalicza się odsetki przy nieważnej umowie frankowej?

Wspomniany wyrok TSUE z dnia 15 czerwca 2023 r. w sprawie C-520/21 może mieć także duże znaczenie w kontekście ustalenia momentu, od którego kredytobiorcom frankowym należą się odsetki za zwłokę.

Dotychczasowa praktyka orzecznicza była w tym zakresie bardzo niejednolita. Wydaje się, że przywołane wyżej orzeczenie przyczyni się do upowszechnienia korzystnej dla kredytobiorców frankowych interpretacji wedle której odsetki należą się w takim przypadku od dnia wezwania do zapłaty.

Możliwość zawieszania spłaty rat na czas procesu

Drugim bardzo ważnym wyrokiem w kontekście spraw frankowych, było wydane tego samego dnia tj. 15 czerwca 2023 r. orzeczenie TSUE w sprawie C‑287/22.  Trybunał wskazał bowiem, że:

Artykuł 6 ust. 1 i art. 7 ust. 1 dyrektywy Rady 93/13/EWG z dnia 5 kwietnia 1993 r. w sprawie nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich należy interpretować w ten sposób, że:

stoją one na przeszkodzie orzecznictwu krajowemu, zgodnie z którym sąd krajowy może oddalić złożony przez konsumenta wniosek o zastosowanie środków tymczasowych mających na celu zawieszenie, w oczekiwaniu na ostateczne rozstrzygnięcie w przedmiocie unieważnienia zawartej przez tego konsumenta umowy kredytu ze względu na to, że owa umowa kredytu zawiera nieuczciwe warunki, spłaty rat miesięcznych należnych na podstawie wspomnianej umowy kredytu, w sytuacji gdy zastosowanie takich środków tymczasowych jest konieczne dla zapewnienia pełnej skuteczności tego orzeczenia.

Powyższe orzeczenie zdecydowanie wzmocni stanowisko kredytobiorców wnioskujących o zabezpieczenie swoich roszczeń w postaci zawieszenia spłaty rat na czas procesu.

autor wpisu: radca prawny Michał Kubiak

Kancelaria Radcy Prawnego Michał Kubiak